Tepper utendørs

De fleste tenker nok på tepper som noe som hører hjemme inne i huset. Men det er faktisk mulig å ha tepper utendørs, først og fremst på terrassen eller i vinterhagen. Et teppe midt på plenen er litt mer uvanlig, men det kan være fint å ha et eget piknikteppe i hagen eller et teppe under hengekøyen.

Hvorfor velge utendørsteppe?

Utendørstepper kan gjøre terrassen mer behagelig, spesielt dersom du går barbeint. Teppet gjør også underlaget varmere og lunere, og kan dermed bidra til å forlenge utesesongen på terrassen eller i vinterhagen. Det føles dessuten koselig med et teppe, nesten som om du er i stua. Tepper kan dessuten brukes til å dele opp uterommet, slik at du får egne soner til ulike formål. Har du små barn er det dessuten mer behagelig for dem å leke på et teppe. Har du kjæledyr, vil de sikkert også elske å ligge på teppet i solveggen. Utendørstepper skaper rett og slett litt ekstra kos.

Vær og vind

Her i Norge må utendørstepper tåle både vær og vind, og derfor er det viktig å velge tepper som er beregnet til utendørsbruk. Dersom teppet ikke tåler regn, kan det oppstå mugg, som i tillegg til å ødelegge teppet, kan være skadelig. Muggsopp kan nemlig avgi farlige giftstoff. Utendørstepper tåler regn og blir ikke mugne. Tepper som er beregnet til utendørsbruk vil dessuten tåle sollys bedre enn tepper som er beregnet til innendørs bruk.

Hvis du bor på et sted der det blåser mye, er det greit å sikre utendørsmatten litt ekstra, slik at den ikke blåser vekk. Det trenger ikke å være vanskelig. Du kan for eksempel plassere tunge møbler på teppet eller feste det i hjørnene.

Renhold av utendørstepper

Utendørstepper er ekstra utsatt for skitt og rusk, ettersom du går rett fra hagen eller gårdsplassen og inn på teppet. Derfor er det viktig å rengjøre teppet ofte, gjerne med støvsuger. Grus og jord i teppet vil slite på fibrene, men også gjøre teppet mindre behagelig å gå på. Utendørstepper er laget for å frastøte seg skitt, og er lette å støvsuge. Utendørstepper kan rengjøres med en hageslange, men ikke bruk høytrykksspyler på dem.

Våg å eksperimentere

Som med innendørstepper, kan du skape spennende uttrykk når du plasserer tepper på terrassen eller i uterommet. Velg farger som passer til uterommet, eller våg deg på kontrastfarger og viltre mønster. Lek og varier, og bruk fantasien din. Som oftest er det bedre å velge et større teppe enn du trenger, rett og slett fordi det ser finere ut med et ekstra stort teppe.

magazine-elite