I en verden hvor vi stadig blir mer og mer eksponert for konflikter og nyheter er det kanskje ikke så rart at vi innreder hjemmene våre individuelt. Et pusterom er godt å komme hjem til hvor vi kan være oss selv og få omverdenen litt på avstand. Vi tar naturen innendørs hvilket er en stor inspirasjonskilde med flere lune farger, ulike materialer og former. Hva vi vil ha er mat for sansene! Våre behov utfordrer samtidig også forretninger til å tenke nytt og rekonstruere seg. Det er ikke en selvfølge at forrige julehandel gikk til en butikk med en gitt stil, vi velger heller forretninger hvor vi har mange stiler under et og samme tak. De hvitmalte veggene og det kjølige interiøret stemmer ikke lengre overens med hva trivsel betyr for oss. Mye romklang, få farger og lite variasjon i materialer appellerer ikke til oss hva angår trivsel og virker upersonlig og nakent.
Tøff konkurranse på interiør- og kleskonseptet Indiska!
Interiør- og kleskonseptet Indiska startet med totalt 16 forretninger i Norge ved oppstarten for 14 år siden. De siste 7 årene har dog konseptet sakte men sikkert gått underskudd. Samlet før skatt hadde selskapet et underskudd på minus ni millioner kroner i 2017. Indiska opplever tøff konkurranse med andre ord og stengte fem ulønnsomme butikker på norsk jord før årsskiftet. Per idag kan lojale kunder finne syv butikker rundt omkring i Norge, og en nettbutikk selvfølgelig. Etter å ha fått innvilget en rekonstruksjon fra den svenske regjeringen vil selskapet legge i mer penger til Indiska nå på vinteren 2018 for å sikre den norske virksomheten. Andre kjente konsepter som Tilbords har også opplevd tøff konkurranse og ble kjøpt opp av Kitch november 2017. Indiskas regnskap viser klart at differanse mellom innkjøpspris og utsalgspris har falt etter flere kampanjer. Totalt de siste syv årene har Indiska, som er heleid av svenske Indiska Magasinets ab, tapt hele 43 millioner norske kroner! Mote- og interiørkjeden har strevd hardt med å tjene penger på salg av mote og interiør med inspirasjon fra India på det norske markedet. Med et stort potensiale blir det spennende å se fremgangen framover i Indiskas utstillingsvinduer.
Bevisst egne behov
Ifølge IFIs Trendforum er interiøret først vellykket når det føles riktig. Det skal ikke bare se bra ut, det skal også respondere med hvem vi er og hvor som føles godt og være. Valgene er basert på sansebaserte opplevelser og tilfredsstillelse av behov er alfa og omega når vi skal trives. Å ta og føle på, lukte, lytte spesielt til magefølelsen ligger til grunn når vi innreder våre rom og for hvordan vi kler oss. Hva som behager oss er individuelt og varierer selvfølgelig fra person til person. Selv om vi lar oss påvirke til en grad ønsker vi skille oss ut. Sammenlignet med tidligere er vi mer bevisst om våre egne behov og ønsker, og vi ønsker heller være individuelle enn bare følge flokken. En stor trendsetter har vært Coachella festivalen i ørkenlandskapet i USA. I flere år stod hippietrenden i fokus hvilket nå har landet litt mere på retro stil som reflekteres i merkeklær som f.eks. adidas og Lewis. Forebygg allergi med riktig behandling før neste festival.